Hoe kies je de photobooth die bij je past?
Een photobooth leek me een fantastische aanvulling op onze bruiloft, maar toen ik erop ging Googlen zag ik al snel door de bomen het bos niet meer. Hoe kies je degene die bij jouw bruiloft en budget past? Ik zocht het voor je uit.
De zoekterm ‘Photobooth op je bruiloft’ levert oneindig veel aanbieders op. Ze beloven allemaal toffe foto’s, maar daar houden de overeenkomsten wel op. De een komt met een fotocamper/busje, props en personeel, een ander met een ouderwets fotohokje en nog een ander met een doos die je zelf ergens neer moet zetten. En de prijzen liggen ergens tussen de 200 en 1000 euro voor een dag.
Hoe kies je nou de photobooth die bij jouw feestje past? Ik vroeg het aan photobooth-koning Martin Modderkolk, eigenaar van het full service concept Mijnfotohokje.nl en het do it yourself-concept Propfun.nl.
Zelf doen of laten doen?
Martin: ‘Het is handig om van tevoren te bedenken hoeveel tijd en energie je kwijt wilt zijn aan je photobooth. Een Do it Yourself-photobooth zoals die van Propfun is aantrekkelijk geprijsd, maar je moet er dus wel wat voor doen. Heb je tijd om de booth voor de bruiloft te (laten) halen,op de dag zelf te installeren en na gebruik weer terug te brengen of niet?
In het laatste geval kan je beter een photobooth met personeel huren. Als mensen bij ons een mijnfotohokje bestellen krijgen ze er een ‘pleziermaker’ bij die het hokje brengt, installeert, bedient en de gasten entertaint en van props voorziet. En na afloop neemt de feestmaker alles weer mee terug, je hebt er geen omkijken naar.
Waar komt je photobooth te staan?
Het klinkt misschien als een open deur, maar meten is weten. Martin: ‘Ga eens na waar je photobooth moet komen te staan en meet de vloeroppervlakte en de hoogte die je daar hebt. Het gebeurt weleens dat bruidsparen een mijnfotohokje huren en er op locatie pas achterkomen dat ze hun photobooth onder een kapstok of schuin dak hadden gepland. En daar past het hokje niet.’
Hoe lang wil je de fotobooth gebruiken?
Martin: ‘Als je je gasten een paar uur wil laten spelen, is een fotohokje een goede optie. Het personeel (dat je er vaak bij huurt) zorgt ervoor dat al je gasten op de foto komen. (Wel zo handig als je de fotostrips wil gebruiken voor in het gastenboek bijvoorbeeld.) Heb je de fotobooth liever de hele dag tot je beschikking, dan kun je beter voor een compact systeem zonder personeel kiezen. Die huur je vaak voor de hele dag (of het hele weekend) en kun je gebruiken tot je fotostrips op zijn.
Check de randvoorwaarden
Denk van tevoren goed na over hoe je de fotobooth gaat gebruiken en welke wensen je hebt. Het kan zijn dat de voordelige booth die je hebt gekozen duurder uitpakt omdat er dingen niet in het pakket zitten.
Een photobooth-huur checklist
- Wil je de photobooth zelf halen en brengen en is die locatie een beetje in de buurt? En wat zijn anders de bezorgkosten?
- Hoeveel gasten heb je, hoeveel tijd hebben die om op de foto te gaan? Op basis daarvan kan je inschatten hoeveel fotostrips je nodig hebt. Zit dat aantal bij de huurprijs in of moet je daar extra voor betalen? Altijd handig om rekening mee te houden?
- En wil je een gepersonaliseerde fotostrip? Is dat een optie bij de verhuurder die je op het oog hebt? En zit dat in je pakket of moet je daarvoor betalen?
- Wil je alleen foto’s of ook filmpjes? En kan dat met de booth die jij hebt gehuurd?
- Worden de foto’s alleen geprint of ook digitaal opgeslagen? Krijg jij als verhuurder het bestand met alle foto’s na afloop? En is dat gratis of moet je daarvoor betalen?
- Wil je props (bordjes die je vast kan houden, pruiken, verkleedkleren) bij je booth? En krijg je die erbij of moet je die zelf aanschaffen?
Wij hebben voor de Propfun Photobooth gekozen voor onze bruiloft. Een kleine installatie met een goede lamp die we midden op de dansvloer neer zouden kunnen zetten, als we dat willen. En niet geheel onbelangrijk: met 1000 fotostrips, de mogelijkheidheid om (Boomerang) gifjes te maken en ophaal en bezorgpunten door heel Nederland.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!