,

Zo maak je een draaiboek voor je trouwdag, praktische tips

Wij hebben het maken van een draaiboek volkomen onderschat. Voor onze bruiloft lachten we bruidsparen met draaiboeken van meer dan 1 pagina keihard uit. Nu weten we wel beter, een goed draaiboek is superbelangrijk!

Als je meer wil weten over het ontstaan van ons draaiboek en de problemen waar wij bij het maken tegenaan liepen, lees hier dan het artikel ‘Waarom een goed draaiboek belangrijk is’. Een korte samenvatting: jij en je gasten hebben pas een relaxte trouwdag als je hem tot in de kleinste details hebt georganiseerd. 

Omdat het lastig is een goed draaiboek te maken, heb ik een paar tips opgeschreven. Tips die ik zelf graag had gehad voordat we aan het maken van een draaiboek begonnen.

Want mijn draaiboek kon veel beter. Onze ceremoniemeester had gelukkig verschrikkelijk veel improvisatietalent en haar kunst- en vliegwerk onze onze feestvreugde niet mogen drukken. We zijn haar eeuwig dankbaar.

Wil je het jouw ceremoniemeester makkelijk maken, hou dan rekening met het volgende:

In een draaiboek zet je de volgende zaken

Een tijdlijn met daarop 

– Wat er moet gebeuren
– Waar het moet gebeuren
– Wie het moet doen
– Opmerkingen en notities

Een callsheet
Dit zijn alle contact- en adresgegevens van iedereen die een belangrijke rol speelt. Denk hierbij aan leveranciers, het bruidspaar, getuigen en de belangrijkste gasten, de locatie. etc. Mobiele nummers zijn veruit het handigst.

Tips en opmerkingen voor de ceremoniemeester
– Opa De Vries heeft er een handje zich klem te zuipen en dan gaat ‘ie rare dingen roepen. Als je hem tot de ceremonie bij de bar vandaan kan houden is dat echt heel fijn. Je mag dit taakje ook aan tante Ria geven!

– Ja, we hebben echt doorgegeven dat de kinderen van Loes geen suiker mogen, Loes moet zelf d’r kinderen bij de taarttafel vandaan houden.

– Er liggen soepstengels, kleurboeken en stiften in de roze doos in de keuken.

– We hebben afgesproken dat er tijdens de receptie slechts een rondje cocktails wordt geschonken want die dingen zijn gierend duur, zou je een oogje in het zeil willen houden?

Nog wat extra tips voor het maken van een draaiboek:

Maak het draaiboek duidelijk en overzichtelijk
Iemand die het voor het eerst vast heeft moet het direct kunnen begrijpen

Houd veranderingen bij:
Verandert er iets in de planning? Voer het door in het draaiboek! Ook op de dag zelf, als dat kan.

Verstuur het op tijd naar iedereen die het nodig heeft
Zo kunnen ze zich inlezen, checken of wat je van ze vraagt wel reëel is en eventueel nog verbeterpuntjes aanbrengen.

Opbouw, feest en afbouw
Doe je alles zelf zoals wij hebben gedaan? Maak dan 3 draaiboeken: 1 voor het opbouwen, 1 voor het feest zelf en 1 voor het afbreken. Zo blijven alle onderdelen gestructureerd. Wij zijn het opbouw- en afbouwdraaiboek vergeten. Dat was dus vrij chaotisch allemaal.

Kopieer mijn huiswerk
Omdat iedere bruiloft anders is, bestaat er helaas geen standaard draaiboek maar ter inspiratie mogen jullie mijn huiswerk wel kopiëren!  Download hier het draaiboek van mijn bruiloftIn Excell, zodat je hem zelf kan gebruiken als beginnetje van jouw draaiboek.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.