,

Waarom een goed draaiboek nodig is voor een geslaagde bruiloft

Credit: Jamy Vodegel

Je kunt nog zoveel mooie ideeën hebben voor je bruiloft, als je ze niet goed uitvoert wordt het niets. Daarom is het maken van een goed draaiboek belangrijk voor een geslaagde dag en een goed feest!

Het klinkt misschien wat suf, maar je hebt pas een relaxte trouwdag als je hem tot in de kleinste details hebt georganiseerd. Ik ben geen micromanager en daarom had ons draaiboek in de eerste instantie niet veel meer dan dit om het lijf:

Programma

‘Dat regelt zichzelf wel’
We wisten dat alle elementen voor een feestje aanwezig zouden zijn. Bier, muziek en een toplocatie hadden we immers zelf geregeld, en we dachten dat het voor de rest wel los zou lopen. Wij vonden het dus prima zo, maar het leverde onze omgeving stress op. Want wat moesten ze doen, waar en wanneer? ‘Doe wat je denkt dat goed is, wij vinden alles goed’, of ‘dat regelt zichzelf wel’, was ons standaard antwoord op zo’n beetje alle vragen.

Wij dachten dat het fijn was om de boel niet zo strak te regelen en iedereen ruimte te geven voor eigen invulling. Boys, we were wrong! Iedereen wil helpen op de trouwdag, maar niemand wil het verkeerd doen. Dus je moet gewoon opschrijven wat je wil en hoe je het wil.

Decoratiedraaiboeken en andere gekkigheid
Op bruidjesfora zag Tos draaiboeken langskomen zo dik als bijbels met filmscript-achtige beschrijvingen van de binnenkomst bij de kerk. Alles – behalve de tranen – was gescript. En er waren ook decoratiedraaiboeken. Over bloemen, servetten en stoelhoezen. Dat soort gekkigheid ging ons te ver. We besloten een praktisch draaiboek te maken. Eentje voor ons, de gasten en de geluidsman. En dat bleek nog best een uitdaging.

We begonnen met het opschrijven een tijdlijn, wat zou voor ons de beste opzet van de dag zijn? En van daaruit zijn we verder gaan werken: wie hadden we nodig om het te laten gebeuren, was het mogelijk qua tijd en kosten en hoe gingen we het fixen?

Onze tijdlijn
10:00 uur ontbijt met alle aanwezigen
12:00 uur Tosca haar en make-up
14:00 uur ontvangst eerste gasten en dj’s
15:00 uur fotograaf aanwezig en foto’s maken
16:00 uur start ceremonie
16:30 uur receptie met live-muziek The Royal Hillbilly Club
18:00 uur BBQ
20:00 uur verrassingsoptreden The Ruminants
21:00 uur The Royal Engineers
22:30 uur DJ MasterJeff
23:30 uur Bezorging Midnight snack  

En voor de geïnteresseerden: hier vind je ons hele draaiboek. In Excell, zodat je hem zelf kan gebruiken als beginnetje van jouw draaiboek.

Heb je meer nodig dan alleen mijn huiswerk? Lees hier mijn tips voor het maken van een goed draaiboek.

Een draaiboek per dag
Organiseer je net als wij een trouwweekend, maak dan voor iedere dag een draaiboek. Wij hadden ons compleet op de zaterdag gefocust terwijl er ook op vrijdag en zondag veel te regelen viel. Die dagen verliepen chaotischer dan nodig was. Achteraf gezien hadden we dat beter kunnen regelen. Het opbouwen en afbreken van een festivalbruiloft met live-muziek en alle bijbehorende apparatuur is best veel werk. En dat is een understatement.

Besteed dus veel tijd en liefde aan een degelijk draaiboek.  Je ceremoniemeester zal je dankbaar zijn. Met dit document onder de arm kan hij of zij de hele bruiloft vlekkeloos laten verlopen zonder voor ieder wissewasje extra info of toestemming aan het bruidspaar te moeten vragen.

Let it goooooooo!
En als het dan eenmaal je trouwdag is, moet je niet meer aan dat draaiboek denken. Je hebt alles geregeld en nu is het aan je ceremoniemeester om de boel een beetje in de gaten te houden. En als dat betekent dat de ceremonie niet precies om 15:00 uur begint, is dat prima. Niemand zal na afloop zeggen: ‘Leuke bruiloft hoor, maar toen ik het bruidspaar om 15:07 uur nog niet zag, overwoog ik naar huis te gaan.’  

 

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *