,

Zo organiseer je een leuke receptie

Als je gaat trouwen ontkom je niet aan na de ceremonie, mensen die je met een drankje in hun hand willen feliciteren met het gesloten huwelijk. Naar goed Hollands gebruik hebben we daar een prachtige traditie voor: De receptie. Nou gaan mijn nekharen overeind staan als ik terugdenk aan de recepties uit m’n jeugd: vieze plakjes cake bij te koude koffie, dood bier op dienbladen en vooral niemand die lol heeft. Wil jij dit ook voorkomen op je bruiloft? Dan heb ik nog wel wat tips voor je.

Tip 1: Zorg voor wat entertainment.

Livemuziek (een bandje, dj of schlagerzanger), een photobooth, een sjoelcompetetie, een live karikatuurtekenaar ofeen lama om mee te knuffelen: zorg er voor dat er iets te doen is op de receptie. Dit maakt het hele proces een stuk dynamischer en zorgt er voor dat mensen zich niet gaan zitten vervelen.

2017-TOSCA-ANNE-153

Tip 2: Maak het feliciteren informeel

Na de ceremonie willen vooral de oude gasten je zo snel mogelijk feliciteren. Traditioneel gaat het bruidspaar op een centraal punt staan en gaat iedereen in de rij staan om ze te feliciteren. Pas als alle handjes geschud zijn, mag het bruidspaar naar de bar. Dit is natuurlijk voor niemand leuk! Wij hebben nadrukkelijk aan iedereen gevraagd om ons door de loop van de dag heen te feliciteren. Dit zorgde ervoor dat de receptie een stuk losser werd, en wij op de dansweide aan de bubbels konden.

Tip 3: Maar houd we rekening met felicitaties in de planning

Echt dansen zat er voor ons het eerste uur niet in, want mensen wilden ons toch feliciteren. Vrienden en collega’s hadden supertoffe cadeaus meegenomen en die moesten (terecht!) direct uitgepakt worden. Geen probleem natuurlijk, maar dit betekende wel dat de band de eerste drie kwartier vooral voor een groep feliciterende mensen stond te spelen. De tweede set ging het wel helemaal los. Bij nader inzien hadden we eerst even een achtergrondmuziekje op moeten zetten zodat de band iets later kon beginnen en vanaf het eerste akkoord de volle aandacht kreeg.

Tip 4: Dit is het moment voor kwaliteitsversnaperingen!

Drink je alleen maar speciaalbier? Is je vriendin helemaal gek van dure wijnen? Dit is hét moment om uit te pakken. Laat een speciaalbier proeverij aanrukken. Organiseer een wijncursus, richt een whiskey bar in. ‘s Middags zijn de meeste mensen nog redelijk nuchter en kunnen ze deze exquisite smaken nog waarderen. Hoe later het wordt, hoe meer de smaakpapillen afgestompt raken. Na middernacht kan je dus prima overstappen op goedkoop bier/wijn/fris. Niemand die het verschil proeft.

2017-TOSCA-ANNE-096

Tip 5: Zorg voor een plek voor de cadeaus.

Dat waren wij dus helemaal vergeten een cadeautafel in te richten. De gasten kwamen binnen met goede zin, eindeloze felicitaties en complimenten en cadeaus en daar stonden we dus met onze bek vol… cadeaus. Bij binnenkomst wil eigenlijk iedereen direct van z’n presentje af. Dus regel iets! Een tafel, een doos, een kluis, iets. Anders loopt je ceremoniemeester (net als die van ons, onze dank is eindeloos groot!) de hele dag met stapels kaarten, wijnflessen en ander schitterend spul te sjouwen.

2017-TOSCA-ANNE-103

Tip 6: Zijn er mensen die een speech willen houden?

Laat het ze dan nu doen, tijdens de receptie. Dan hoef je er op het feest geen rekening meer mee te houden. Want iedereen weet: niets is zo hinderlijk als een feest dat stilgelegd moet worden voor een speech. Het is hard werken om daarna de boel weer op gang te krijgen.

2017-TOSCA-ANNE-125

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.